Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for juni, 2010

Instruerade BODYCOMBAT tillsammans med Madde idag. Det finns inget pass jag älskar mer! Massvis med energi, kampsport och att bara leva ut och släppa alla hämningar! Och att dessutom få göra det i mina coola handskar och absalla shorts tillsammans med underbara deltagare och kollegor förstärker bara den känslan.

Keept it real, and stay with the fight!

Geared up i fightershorts och fighterhandskarHandskar från Warriors och shorts från Fighter Girls. Den manliga mustaschen som kommit med solbrännan bjuder jag på;).

Annonser

Read Full Post »

Uppladdningskäk

Maten du äter under dagen sätter helt klart standard på humöret och hur väl du presterar under träningen. Idag blev det för min del en riktigt lyckad träningsdag, och jag tror att kosten spelade en stor roll. Så här såg min mat-dag ut idag:

Frukost: Bär-smoothie, havregryn, russin och linfrö
Mellanmål: Grov macka med keso, kalkon och avocado
Lunch: Kyckling, stekt potatis, sallad och tzatziki
Innan träning: Bär-smoothie, cashewnötter
Efter träning: Två proteinbars
Middag: Stekt potatis, rostbiff, sallad och tzatsiki
Innan läggdags: Nattprotein blandat med vatten

Nattprotein är ett speciellt protein som hjälper kroppen att bibehålla muskelmassa även under natten. Dessutom är det perfekt innan läggdags om du känner att det suger i magen eftersom det mättar på ett bra sätt. Hos Proteinfabriken kan du läsa mer om nattprotein.

Kyckling och potatis är ingen dum mat att ladda med eftersom kycklingen innehåller massvis med protein och potatisen innehåller bra kolhydrater. Min mage, som krånglat en hel del på senaste tiden, mår mycket bättre av kolhydrater som kommer från potatis än kolhydrater som kommer från pasta, ris eller bröd.

Proteinrik matKyckling innehåller massvis med protein och potatis är en bra kolhydratkälla

Read Full Post »

Jag har totalsnöat in på min bär-smoothie. Den fungerar dessutom alldeles perfekt med kesella! Kanonfint mål innan eller efter träning. Eller både och;).

Smoothie och kesella

Read Full Post »

Innan dagens powerwalk, 5 kilometer på 40 minuter, blev det en proteindrink gjord på vatten och en kaffe. Proteindrinken för att behålla befintliga mukler, och kaffet för att piggna till. Frukost efter blev en bär-smoothie, samt lite havregryn, russin och linfrö.

Idag är det riktigt solgass ute, men eftersom jag har en del jobb att fixa hoppar jag mellan att sitta framför datorn och ute i solstolen. Dock ska jag bege mig iväg på en kort promenad till posten för att hämta mer jobb, sen blir det BODYPUMP 17:00.

Mat innan powerwalkChokladproteindrink och en kaffe sätter standarden på morgonens powerwalk

Read Full Post »

Jag är totalt värdelös på att lägga mig tidigt. Om jag varit ett djur i mitt förra liv vet jag exakt vad jag hade varit. En nattuggla. Kvällens har ägnats till jobb, plugga koreografi och skriva en snygg spontanansökan till ett trevligt företag. Dock missar jag ju med det hälsovinsterna som sömn medför. Läs och begrunda.

1. Sömn stärker ditt immunförsvar
För lite sömn gör att ditt immunförsvar sänks och du drabbas lättare av sjukdomar.

2. Sömn bromsar åldrandet
För lite sömn höjer nivåerna av stresshormoner och sänker nivåerna av tillväxthormon. Tillväxthormon behövs för att cellerna ska kunna repareras och förnyas. I en studie har man sett att unga människor med eftersatt sömn låg på samma hormonella nivå som är vanligt bland äldre.

3. God sömn minskar risken för diabetes
Sömnlöshet ökar risken för insulinresistens som är ett förstadium till typ 2-diabetes.

4. Sömn håller dig smal
När du sover för lite blir det en obalans mellan kroppens hormoner. Bland annat utsöndras det mer av det aptitstimulerande hormonet ghrelin i blodet och mindre av det aptitnedsättande hormonet leptin. Det gör att sug och längtan efter skräpmat ökar.

5. Sömn ger bra minne
En god sömn bidrar till bättre minne. Även enstaka sömnlösa nätter försämrar koncentration och minne och kan påverka arbetsinsatsen negativt.

6. Sömn gör dig gladare
Personer med sömnproblem har ökad risk att drabbas av depression, alkoholism och självmord.

Imorgonbitti kommer jag med andra ord vara sjuk, gammal, tjock, dement, sur och dessutom dragit på mig diabetes. Om jag inte tagit livet av mig innan tio-tiden på förmiddagen det vill säga.

Källa: Sund.nu

Ready to powerwalkJag innan dagens powerwalk. Tyvärr håller energin i sig lite väl långt in på kvällskvisten.

Read Full Post »

Xwalk Xtreme är en träningsform jag gärna skulle se på mitt gym! Jag skulle även kunna tänka mig att vara med och hålla i det. Vi har ett superfint löpspår på Färjestad som mycket väl skulle lämpa sig för denna typen av träning – det som saknas är tyvärr trappor. Skulle du kunna tänka dig att träna den här typen av träning? Kolla filmen och lämna en kommentar:)!

P.S. Den grymma damen i mörkt hår och vit munkjacka (gult linne senare i filmen) är super-Sandra! Kolla hennes teknik och intensitet – mycket snyggt jobb!

Read Full Post »

Recept på glass-smoothie

Idag har det verkligen blivit sommarkäk! Efter min powerwalk blev det bär-smoothie, något jag körde en favorit i repris på när mannen kom hem:P. Senare på kvällen var vi sugna på Subways, men istället för att köpa gjorde vi egna Subway-mackor i vår elgrill. Tomas fixade rostbiff-mackor, medan jag gjorde kyckling. Till dessert blev det ännu en smoothie, men av det ”glassigare” slaget. Jag tog bara en liten variant, både av mackan och smoothien, eftersom jag nu bestämt mig för att skärpa till mig med kolhydraterna. För er som inte är så noga med kolhydraterna – här har ni recpetet på glass-smoothien!

Glass-smoothie med banan och jordgubbar
1 banan
2 dl jordgubbar
4 skopor jordgubbsglass
4 dl mjölk

Mixa allt i en mixer, häll upp i fyra glas, smaska och njut:)!

Glass-smoothie med banan och jordgubbar

Read Full Post »

Older Posts »